Scherpe ogen bij inspectie van de Afsluitdijk
RPS onderzoekt 9 bijzondere kunstwerken rondom IJsselmeer
De één rijdt er routinematig overheen. Anderen komen met touringcars uit alle windstreken een kijkje nemen. De Afsluitdijk is net zo bescheiden als uniek. Zeker voor liefhebbers van weidse uitzichten over zee, rust en cultuurhistorie. Niet voor niets behoort dit beroemde watericoon aan de rand van de Waddenzee tot Unesco Werelderfgoed. Beleef in deze video een kijkje achter de schermen bij inspectiewerk van onze inspecteurs.
De 32 kilometerlange Afsluitdijk is een van de populairste waterwerken van Nederland. Het beschermt ons land al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Dagelijks passeren tienduizenden mensen deze dijk. Met aan de ene kant de Waddenzee en aan de andere kant het IJsselmeer.
Baggerdepot IJsseloog
“Vanuit ENGIE onderhouden we voor Rijkswaterstaat de Lorentzsluizen en de Stevinsluizen. Twee belangrijke toegangswegen naar het Waddengebied. Dit doen we zowel op elektronisch als werktuigbouwkundig terrein”, zegt Richard Fiddelaar, senior buyer bij ENGIE Infra & Mobility.
RPS voert voor ENGIE de civiel technische inspecties uit. Niet alleen bij de Afsluitdijk, maar ook bij andere kunstwerken rondom het IJsselmeer. Het gaat bijvoorbeeld om de Houtribsluis, Roggebotsluis, Krabbersgatsluis en stormvloedkering Ramspol.
Verder behoort het onbewoonde baggerdepot IJsseloog tot de scope. Een kunstmatig eiland midden in het Ketelmeer dat tot doel heeft verontreinigd slib uit de bodem van het meer te bergen.
Conditiemeting
Steven Sjenitzer, teamleider Kunstwerkenbeheer, geeft aan dat het om 2 soorten civiel technische inspecties gaat. Een conditiemeting (NEN-inspectie) en een STOWA-inspectie.
“Onze inspecteurs leggen de staat van onderhoud vast en letten ook op schades. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er leuningen vervangen moeten worden. Of we kijken naar schades, zoals in beton of staal. Met hun bevindingen kan ENGIE onderhoud uitvoeren.”
Het weg – en vaartverkeer zal volgens Fiddelaar zo weinig mogelijk hinder ervaart van de inspecties en het onderhoud. “Je bent afhankelijk van derden, zoals de gemeente, Rijkswaterstaat en andere bedrijven die hier actief zijn. Goede communicatie is dus van groot belang”, aldus de senior buyer.
Strakke planning
Sjenitzer geeft aan dat de inspecties in één maand gedaan moeten worden. “Dus een strakke planning is voor ons een voorname uitdaging.”
Fiddelaar vult aan: “Als we komende 2 jaar samen goed werk leveren, blijft het mogelijk niet alleen bij onderhoud en inspectie. Dan komen er mogelijk ook kansen mee te werken aan het herstellen en vernieuwen daarvan. Want ik heb het gevoel dat onze missie en visie samenwerken aan een duurzaam en bereikbaar Nederland goed op elkaar aansluiten.”
Gerelateerd nieuws
ROV brengt monumentale sluis en historische duiker in beeld
Kijkje achter de schermen in Gorinchem en Maassluis RPS voert op jaarbasis allerlei visuele onderwaterinspecties uit. Onlangs was het de beurt aan een monumentale sluis in Maassluis en een historische duiker in Gorinchem. Kijk met ons mee en ervaar zelf…
Speurneuzen in Utrechts rioolgemaal
Afdalen voor een asbest- en betononderzoek in een donker, afgesloten rioolgemaal. Dat is best een avontuur. Onlangs beten onze speurneuzen samen met Willemsen Infra de spits af voor de gemeente Utrecht die er meerdere laat inspecteren. Hoe doen zij dat…
Werken aan rijksmonumentale boogbrug in Naarden
De rijksmonumentale boogbrug in de Oud Blaricummerweg in Naarden is niet meer berekend op het wegverkeer. Versterken van de brug is het devies. Maar hoe verenig je dit cultureel erfgoed, de verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit zo goed mogelijk met elkaar?…