Nieuwe huisvesting succesfactor voor Rhenus Logistics

01.07.13

Het beste bewijs voor succes.

In 2013 nam Rhenus Logistics een nieuw distributiecentrum van 57.000 vierkante meter in gebruik. De nieuwbouw is nodig om de verwachte groei voor de komende jaren te faciliteren. Alphons van Erven, verantwoordelijk voor de divisie Contract Logistics: ‘Dit pand is ons beste salesargument.’

rps-succesfactor-rhenus-Logistics-alphons-van-erven-1-1
Alphons van Erven, verantwoordelijk voor de divisie Contract Logistics: ‘Dit pand is ons beste salesargument.’

Met gepaste trots leidt Alphons van Erven ons rond door het hagelnieuwe magazijn van Rhenus Logistics, dat dit voorjaar in Son en Breugel is verrezen. Eigenlijk is magazijn het verkeerde woord, want dat roept maar associaties op met volgepakte, stoffige ruimtes waar het daglicht niet komt. Warehouse is de moderne benaming voor het fonkelnieuwe duurzame gebouw, bestaande uit vier geschakelde hallen van ieder 13.000 vierkante meter. Met een prijskaartje van 40 miljoen is het de grootste nieuwbouw in zijn soort in Nederland dit jaar.

Besparing energiekosten

Rhenus Logistics, onderdeel van een groot Duits familiebedrijf, sloot een langjarige huurovereenkomst met projectontwikkelaar Dok Vast. ‘Zie je die LED-verlichting aan het plafond’, wijst Van Erven. ‘Als er daglicht binnenvalt of als een deel van de hal lang niet belopen is, dimt het licht vanzelf. Dat bespaart ons 70% aan energiekosten per jaar.’ De ruimtes in het distributiecentrum zijn hoog, licht, brandschoon en voldoen aan alle denkbare milieu- en veiligheidseisen. Voor een healthcare klant staan er peperdure MRI-scanners klaar voor verzending, voor een andere klant staan er vele duizenden pallets met studieboeken op voorraad.

rps-nieuwe-huisvesting-succesfactor-rhenus-Logistics-1-2
Warehouse is de moderne benaming voor het fonkelnieuwe duurzame gebouw, bestaande uit vier geschakelde hallen van ieder 13.000 vierkante meter.

Uitstraling pand

De divisie Contract Logistics, waarvoor Van Erven verantwoordelijk is, verzorgt voor haar klanten de opslag van goederen en het klaarzetten en verzenden van orders. Het bedrijf telt zeven vestigingen in Zuid-Nederland, waarvan de nieuwe locatie het paradepaardje vormt. ‘We hebben altijd al veel aandacht besteed aan de uitstraling van onze panden’, verduidelijkt Van Erven. ‘Het pand is het enige wat we onze klanten kunnen laten zien. Als je je goederen ergens wilt onderbrengen en je loopt een aftands pand binnen, dan weet ik één ding zeker: dan kies je voor een ander.’

Specialist

De nieuwbouw is het beste bewijs voor het succes van Rhenus. De afgelopen vijf jaar groeide de omzet van Contract Logistics jaarlijks gestaag. Aan het succes volgens Van Erven ligt een duidelijke strategische keuze ten grondslag. ‘Tien jaar geleden groeiden we nauwelijks. We hebben er toen bewust voor gekozen om van een generalist een specialist te worden. Omdat we kwalitatief altijd al aan de bovenkant van de markt zaten, zochten we naar hoogwaardige producten. Zo kwamen we uit bij de medische sector. Er was bovendien weinig concurrentie in die markt en door de vergrijzing is het nog een groeimarkt ook.’

Leercurve

Behalve voor de healthcare apparatuur klant werkt Rhenus voor leveranciers van kunstaderen, hartkleppen en implantaten. Het is een markt die veel vraagt van een logistieke dienstverlener. ‘Een hartklep weegt enkele grammen en kost duizenden euro’s. Dat vraagt om een heel ander proces dan het versturen van mp3-spelers aan winkels. Voor hightech producten is een niveau van 99% correctness prima, maar medische klanten vragen om een kwaliteitsniveau van méér dan 99,99%. Het lijkt maar een verschil van 1%, maar die laatste procent vergt enorm veel van je processen. In het begin hebben we weleens ons hoofd gestoten, we hebben een leercurve doorgemaakt voordat we op het vereiste niveau zaten.’

Dagelijks verzendt Rhenus honderden zendingen naar ziekenhuizen in heel Europa. De doelstelling is minder dan vijf fouten op jaarbasis. Ook voor de huisvesting heeft dat consequenties. De temperatuur en vochtigheid moeten constant zijn (afwijkingen worden direct doorgegeven aan de meldkamer) en de brandveiligheid ligt op het allerhoogste niveau. De brandwerende muren zorgen voor een vertraging van drie uur, ruim boven de norm die verzekeraars stellen.

Webshop als groeimotor

Bij de strategische heroriëntatie tien jaar geleden werd behalve de medische sector ook ingezet op distributie van high-end elektronica en fulfillment voor webshops. Met name de laatste categorie is een groeimarkt van jewelste. De cijfers laten wat dat betreft niets aan duidelijkheid te wensen over. Voor een internationale webshop in dierenbenodigdheden, heeft Rhenus zevenduizend artikelen op voorraad en verzendt het dagelijks liefst tienduizend bestellingen door heel Europa. ‘We hebben een locatie in Tilburg van 34.000 vierkante meter, alleen voor deze klant. Er werken 260 mensen in twee ploegendiensten, zeven dagen per week.’ De voorspellingen voor e-commerce zijn onverminderd positief en dat is gunstig voor partijen met hoogwaardig logistiek vastgoed, zoals Rhenus. ‘De voorraad verschuift steeds meer van de fysieke winkels naar de magazijnen van de webshops. De komende jaren zal een enorme stroom goederen verhuizen van de stadscentra naar de industrieterreinen.’

rps-nieuwe-huisvesting-succesfactor-rhenus-logistics-1-3
De voorraad verschuift steeds meer van de fysieke winkels naar de magazijnen van de webshops.

Schaalgrootte

De nieuwbouw is erop gericht om de groei voor de komende jaren gestalte te kunnen geven. De kost gaat daarbij voor de baat uit. ‘Pas als je de ruimte hebt, kun je de klant krijgen’, legt Van Erven uit. ‘Er is geen klant die zegt: ik besteed het aan jou uit, en ik kom over een jaar terug als je de ruimte hebt.’ Bewust koos Rhenus voor een groot pand van 57.000 vierkante meter. ‘In onze business is schaalgrootte van belang. We hebben een aantal vestigingen van 10.000 vierkante meter, maar die gaan we nu afstoten. Bij elke locatie heb je een basis infrastructuur nodig, IT-systemen en management. Die kosten verdien je makkelijker terug in een grote locatie dan een kleine. Het nieuwe pand biedt trouwens nóg een voordeel. Voor een bestaande klant hadden we goederen op drie verschillende locaties staan. Dat zorgt voor extra distributiestromen en is slecht voor het milieu. Nu staat alles op één plek.’

Sterk salesargument

De nieuwbouw is soepel verlopen. Heembouw, de verantwoordelijke aannemer, heeft de bouw keurig volgens planning binnen een jaar opgeleverd. RPS werd ingeschakeld om het projectmanagement te voeren over alle huurdersvoorzieningen. Van Erven: ‘Voor ons is deze nieuwbouw geen core business, we doen het naast ons bestaande werk. Het is een gigantisch karwei om voor de inrichting van het warehouse en kantoor, datanetwerken, zonwering en tientallen andere zaken de leveranciers te selecteren, offertes te vergelijken en erop toe te zien dat alles volgens afspraak wordt geleverd. RPS heeft die taak prima op zich genomen.’ De nieuwe huisvesting is een belangrijke succesfactor voor Rhenus, beaamt Van Erven: ‘Door de grote omvang behalen we schaalvoordelen. En door het hoge kwaliteitsniveau van deze locatie hebben we een sterk salesargument in handen.’